Z DYSTANSEM

SŁOWNICZEK BIEGACZA: A jak amator, amortyzacja, anemia i awokado

Przygotowałam dla Was Słowniczek Biegacza – ironiczno-praktyczny zbiór tematów, które bezpośrednio związane są z bieganiem, zdrowym stylem życia i zawodami. Każdy jeden wpis to osobna litera, przybliżająca nieco tajniki biegania i naszą społeczność. 

AMATOR – Osoba biegająca określoną liczbę kilometrów, startująca w zawodach, intensywnie trenująca, zdrowo się odżywiająca i zdobywająca medale. Poświęca bieganiu parę godzin tygodniowo, potrafi bez problemu pokonać półmaraton, a po przygotowaniach także dystans królewski. Jego największą wadą często bywa przerost ambicji nad możliwościami, za często powtarzające się cheat meal’e, bezwarunkowa miłość do markowych ubrań i chęć bicia rekordów na każdym treningu. Amatora na ziemie brutalnie sprowadzają wyniki. Nigdy nie będzie zawodowcem z trenerem (choć kto wie) ani Kenijczykiem, bliskim pokonania maratonu w niecałe dwie godziny.

AMORTYZACJA – Duże wsparcie dla stopy w trakcie biegu. Obuwie z amortyzacją największą rolę spełnia przy biegaczach cięższego kalibru, którzy truchtają z dodatkowymi kilogramami. Wówczas stopa, która z ogromną siłą uderza o asfalt otrzymuje solidne wsparcie. Amortyzacją nie muszą przejmować się leciutkie osoby, które mają świetną technikę biegu i pokonują kilometry na miękkim podłożu. Konkurencją dla butów z amortyzacją są egzemplarze naturalne, które nie dają stopie wsparcia i mają przypominać bieganie na bosaka. Niektóre z modeli minimalistycznych, wyglądają jak buty do chodzenia po wodzie i mają przedziałki na pięć palców. Nie są specjalnie atrakcyjne, ale mają swoich zwolenników!

ANEMIA – Zaburzenie związane m.in ze zmniejszoną ilością czerwonych krwinek. Jedną z przyczyn może być niedobór żelaza lub witaminy B12, który objawia się m.in. trudnościami w wykonaniu treningów, brakiem postępów i ogólnym osłabieniem. Objawy te można odczytać jako ogólne zmęczenie czy przepracowanie. Jednak anemię trzeba leczyć, bo niektóre jej odmiany mogą mieć poważne skutki. Nie wystarczy też po prostu sięgnąć po żelazo w tabletkach, to nie załatwi sprawy.

AWOKADO –  Dobry tłuszcz, który powinien znaleźć się w menu każdego sportowca. Awokado gwarantuje wiele energii, jest łatwo trawione, zapewnia także dawkę potasu i sodu. Owoc można dodać do koktajli, stworzyć z niego kremy, sosy, a nawet domową nutellę. Dojrzałe, pyszne awokado jest koloru ciemno zielonego.


W sierpniu przyjrzymy się biegowym słówkom na B. Zapraszam! 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn

Może Ci się również spodobać